Monday, August 1, 2011

FOBIA DIBULAN PUASA

 

LEPAS solat subuh tadi, memang ma tidur balik
Set alarm pukul 8.00 mesti bangun untuk buat kerja apa yang patut
Memang dah jadi tradisi… jarang2 benar ma dapat tidur dengan tenang kalau hari dah siang.
Set alarm kul 8, tapi pukul 7.30 ma dah terkejut.
Terus teringat kerja… kerja… kerja…

Kak Peah, kakak yang duduk di JB selalu motivasi
’Apa yang kau susah, kau bukan kerja dengan orang! Kau kerja sendiri! Sapa yang nak marah?’ ~katanya.
Tapi, yang sakitnya, ma akan jadi gelabah… macam tak sempat masa.
~Memang pun masa terlalu singkat bagi ma….~

Tengok tu, jangkanya nak siapkan langsir 2 minggu sebelum puasa…
~cewah langsir baru nampak!~
Tapi sampai ke hari ni belum siap2 lagi.
~Insya Allah, siaplah kot sehari dua lagi…. ~

Kalau si Yana pulak…
ketika lagu ‘KERJA’ Meet Uncle Husin selalu terpekek terlolong dicorong radio beberapa tahun dulu….
Dia akan mengusik ma :
”Mak… Lagu mak tuu!”~Bedebah  punya anak! 

Bangun aje pagi ni, selepas solat sunat Duha, ma berkemas rumah.
Biasanya Mira berkemas, tapi kadang2 sekali2 ma akan kemas, mengorek dibawah2 meja, kerusi, almari… banyak sisa2 habuk yang dia tinggalkan
buat kenangan….
~Hihihi… Kes tak puas hati dengan kerja oranglah niii…!~

Sampai aje ke dapur… ketika nak buka pintu untuk menyapu ditangga,
hati ni jadi takut… sunyi…
jiran2 tak ada sorang pun yang keluar seperti hari2  biasa
biasalah kalau hari pertama puasa…
Semuanya sedap tidur lagi kot…!

Hati yang cuak2  ni, ma lawan…
cepat bersihkan perkarangan dapur, cepat2 ma masuk semula dan kunci pintu…

Ya, betul…
Fobia kejadian dihari pertama dibulan puasa beberapa tahun lepas masih lagi menghantui ma…..
Bagi sesiapa yang belum membacanya sila klik DISINI

6 comments:

wida said...

selamat berpuasa ma..
tq jemput sy raya nanti..ma & family pon jemput lah ke rmh sy yer:)

rasp said...

Ma, saya faham perasaan ma tu mcm mana...
rasp pernah kena ragut juga...
tapi bukan rasp, makcik rasp...
masa ketika tu rasp ada sama...
jadik rasp lah bergelut dgn peragut tu...
masa tu memang tak ingat apa dah...
cuma rasa marah sgt2 kat peragut tu sbb rasp ingat dia dah lukakan makcik rasp...
tup tup makcik rasp sihat...
rantai yg nak diragut pun tak dpt..
tapi rasp yg luka...kena 6 jahitan di tangan sbb kena pisau peragut tu...
masa jahit plak, tak kena bius...
aduhhhhh sakit nya Tuhan saja yg tahu...
memang fobia lah Ma...
Ma jaga diri baik2 tau!

Dee said...

yelahkan ma..terkenang2kan..selamat berpuasa ma..orang muda mmg malas bangun awal ma..org tua2 je rajin..hihihi...

GreenJade said...

err mmg blh fobia ma..skg mana2 pun rasa mcm dh x selama kan ma.

pepon slmt bposa ya ma. take care :)

wahida said...

ish...kalau saya pun fobia ma...harap takde perkara buruk terjadi..

selamat berpuasa ma...

Zaitun said...

Gitu kisahnya,memanglah fobia dah sampai tarik menarik.Syukur kejadian tu tak memudaratkan ma,lain kali lebih berhati2.