Saturday, February 27, 2010

TUKAR ROKOK

BILA Sweetdarling menyebut rindukan abahnya, ma pun sebak jugak dibuatnya. Mana tak sebak… perpisahan kami berpisah mati.. Berpisah yang tak mungkin bertemu lagi. Perasaannya sama aje… Suami dan isteri, anak dan abah… rindunya tetap sama…..

Moralnya disini… ambillah kesempatan semasa hidup ini. Tinggalkan usikan yang manis2 untuk diingati. Bila dah tak ada esok… janganlah kedegilan dan kekasaran menjadi kenangan kita. Masa tu menyesal pun dah tak guna lagi….

Ma pernah buat satu artikel yang disiarkan DEWAN SASTERA bulan Sep 2008. Editor meminta ma menulis tentang kehidupan ma bersama abah. 7 tahun…. berkenalan + bertunang = kawin.

Pertama kali bertemu setelah 3 tahun surat menyurat. (Orang doulu2lah katakan. Hehe…) Dah bercinta sakan, 3 tahun baru jumpa, (zaman taligram!) Dah jumpa tak berkenan pulak sebab kuat sangat hisap rokok!

Tapi si Esah >sahabat tradisi, memujuk dan menasihatkan. Macam-macamlah. Sebenarnya kalau dah jodoh kuat, tak nasihat pun tak ape… kalau nak jadi, jadi jugak. Masa tu tak ingat nak tunjuk power. Kata orang, kalau dia betul2 sayangkan kita suruh aje dia buat pilihan.

Iyelah tuu… dibuatnya dia kata rokok adalah kekasih no 1 dia, kaan jadi kenangan pahit pulak sampai mati … Alahaai…

Nak tak nak.. terima ajelah.. Tapi kadang2 ma jadi marah jugak bila tengok T shirt dan kain pelikat yang dipakainya berlobang sana sini kerana percikan api rokok. Yang lebih tak selamat apabila ada kesan terbakar atas lantai.

imagegambar dari GOOGLE

Masaalah ni selalu menjadi topik perbualan ma dengan kawan2. Secara kebetulan ma ada seorang kawan. Dia ni seorang seniwati era 60an. Anak didik P.Ramlee dan memang popular jugaklah masa tu. Dia bermastautin di Terengganu mengikut suaminya yang bertugas di RTM sebagai pemuzik. Langsung menukar imej seksinya, berjubah ala2 arqam sedikit masa dulu. Tapi kalau jumpa masa ni dia sudah tidak memakai hijab lagi. Okey, kita panggil dia KC.

KC menceritakan dia boleh berbomoh. Ma pun jadi tertarik. Ma tanya boleh tak dia mengubati suami ma yang kuat sangat merokok? Dia kata, boleh!

Caranya beli rokok bawak padanya dan dia akan jampi. Kerja kita pula tukarkan rokok yang didalam kotak suami kita tu, dengan rokok yang dijampinya itu. Ah, gampang dong, bisa aja kalau begitu…

Si MANGSA pulak apabila menghisap rokok yang dijampi itu akan rasa tawar dan benci pada rokok. Okey, set!

Demi Allah, kalau boleh dikatakan kerja ni kerja nak bomohkan suami, inilah kerja ma yang pertama dan terakhir!

Lagipun ma anggap ini kerja baik….

Nak beli rokok? Camane hee? Tak pernah pun terlibat dengan kerja tu! Aa aa... Jangan salah anggap pulak. Bukan ma nak mengada2. Memang betul pun ma tak pernah tolong belikan rokok untuk abah. Arwah ni pun jenis orang yang selalu keluar. Dia pun tak perlukan pertolongan dari ma bab2 ni.

Jadi, ma suruh KC minta tolong suaminya belikan rokok tu. Tapi bila suami KC tanya rokok jenis apa, ma tak tau nak jawab. Sebab ma memang tak ambil kesah jenis apa rokok yang dihisapnya.

CERDIKnya si suami KC, dia beli berbagai2 jenis. Setiap 2 batang, lain2 jenisnya.

Balik ke rumah, mau tak menggeletar lutut ma nak menukar rokok yang didalam kotak tu. Dahlah kawan kita tu dengan rokok umpama irama dan lagu tak boleh dipisahkan. Ya Allaaaah… punyelah takuuut… Tunggu dia masuk bilik air!

Sesuatu yang harus ma benar2 puji. Arwah ni seingat-ingat ma tak pernah marah ma secara kasar. Dia ‘sedar’ perubahan pada rokoknya. Mungkin bukan kerana terkena jampi sangat… tapi kerana setiap batang dalam sekotak rokok tu dah jadi lain rasanya dengan rasaan rokok yang dia biasa beli dan hisap.… Dah lah lain rasanya, jenamanya pun ada berbagai2…

Agak seminggu jugaklah dia buat derkk ajee….

DISUATU HARI… DIHARI BAIK CUACA PUN BAIK… Dia selamba aje menegur ma:

Walaupun abah tau niat ma baik… tapi buat guna2 untuk suami adalah kerja yang tak baik …

Ya Allah, terkejutnya ma… tapi tak tau nak kata apa. Ma pun buat2 muka selamba jugalah. Buat2 dengar tak dengar. Tapiiii maluuunyaaa…. Tuhan aje yang tau!

Mana dia tau haaa? Ade sape boleh agak?

4 comments:

sWeEtDaRLinG said...

1) chewaaah, dah pandai google gambar daah pulaaaaaak, advance!!

2) mestilah abah boleh tahu, dia hisap peter, mak beli dunhill.. kan ada cap rokok kat pangkal tuu.. hahahahahaha

Kamariah said...

Tuulaa.. mak rasa mak nk tak de bakat menipulah...

Dee said...

betul amy..rokok dia cap lain...dibubuh rokok cap lain..mmglah kantoi..hahaha..

Cik Aish said...

hehe. berhenti rokok memang susah. kena betul2 nekad dan kuatkan semangat.. Mungkin entry ni membantu :) : TIPS JIMATKAN DUIT GAJI SUAMI RM728 SETIAP BULAN