Wednesday, July 6, 2011

KALAH JADI ABU MENANG JADI ARANG

MA pun macam yang SD harapkan
minta2 tak ada lagilah gangguan2 yang menyakitkan
cukup2lah.

SEHARI 2 lagi umur ma akan meningkat lagi...
rasanya nak duduk tenang2
berbalah ... apalah yang dapatnya
yang kalah jadi abu
yang menang jadi arang...

Kena saman RM4 ribu tu bukan sikit
lebih2 lagi dia tu tengah belajar
banyak nak pakai duit
kerja bertahun2 sebelum sambung belajar
tetiba kena bayar saman.

Anak ma si Ezaq tu pun jenis baran jugak
tapi kita sebagai ibu kena main peranan
kena ingatkan dia
jangan silap langkah
ingat mak, ingin isteri dan anak2...

Kalau ikutkan nak pukul
masa si penyangak tu mengugut Yana dulu ...
Ezaq memang naik angin betul.., nak pukul...
~tapi taklah sampai guna senjata atau besi~

Dan ketika ma masih dibalai
~ tau2 ajelah kalau dibalai, bukan sekejap2 ~
Ezaq otway dari Paka lagi..,
ma minta tolong SD kol bapak saudaranya
tolong pantau, kalau Ezaq tiba dirumah
jangan sampai dia buat sesuatu pada orang!

Si penyangak tu dah terjerempak depan mata Ezaq
masa tu ma dah balik dari balai
terjerit2 ma minta tolong Ayah Ngahnya pergi halang...
akhirnya Ezaq mengalah jugak...
tak jadi pukul...
Alhamdulillah...!

Tapi apa yang terjadi pada si penyangak tu...
emaknya ada sama masa kejadian
SAMA NAIK BERGADUH DENGAN BUDAK2!!
~Ceh, memalukan orang tua menyokong anak2nya bergaduh!~

~ma tak ada rumah masa tu~
~selalu apa2 kejadian yang dia nak buat, dia cari masa ma tak ada~
~bukan ma nak kata dia tak berani dengan ma ~
~tapi mungkin diorang rasa masa terbaik untuk mereka ~

Anaknya bawa keluar besi tu dari dalam rumahnya
didepan matanya....
Tak de emaknya melarang pun!

Malah selepas memukul, khabarnya
dia bersembunyi dibelakang emaknya
emaknya heret masuk ke dalam rumah dan terus kunci pintu.

~ terbayang2 dia menggosok2 kepala anak manjanya tu...~ hihihi

Apa ke itu peranan seorang ibu yang sayangkan anaknya?





4 comments:

sW33tdARLiNG said...

lepas ni, kita tgk cara dia ajar anak cemana pulak.. maklumlah, lepas kena ajar pakai duit ni, maybe lain skit jadinya... dulu ajar anak FREE jer kan?

GreenJade said...

eii anak gitu xde masa depan utk keluarga aih..nape lah mak dia manjekan gitu ye

sian ma..sabar ye ma..Allah sntiasa bsama kita..

wat goes around goes around gitu kan.

Zaitun said...

Kalau dah mak berperangai macam tu anak memang lebih teruk lagi.Apa2 pun harap ma bersabar.

hani@debumelukut said...

Mak kucing lagi pandai ajar anak kalau mcm tu lah cara dia ajar anak.