Friday, April 16, 2010

WAJAH DAN KEPERIBADIAN RASULULLAH

KITA kongsi lagi yer…

DIRIWAYATKAN oleh Yaakub Bin Sufyan al-Fasawy al-Hafiz daripada Hassan Bin Ali, katanya: “Aku bertanya kepada bapa saudaraku, Hindun Abu Haalah mengenai wajah, bentuk badan dan keperibadian Rasulullah.

“Lalu bapa saudaraku menggambarkan serba sedikit berdasarkan ingatan dan keterangan yang diberitahu kepadanya mengenai Nabi Muhammad s.a.w.”

Wajah Rasullullah selalu nampak berseri-seri. 

Keningnya lebar, alisnya agak melentik, hidungnya mancung dan bahagian hujung hidungnya  kelihatan berkilat.

Biji matanya hitam. Janggutnya lebat. Kedua-dua pipinya tidak terlalu tembam dan giginya halus dan agak jarang.

Tubuh Rasullullah sederhana besar, dadanya bidang, rambutnya bergelombang dan mudah disikat. Panjang rambutnya melebihi cuping telinga.

Lehernya bersih, manakala antara dada dan pusat tumbuh bulu roma halus dan nipis, tetapi bahagian perut dan tetek tidak berbulu.

Kedua2 lengan dan bahunya tumbuh bulu yang agak tebal.  Dada dan perutnya mendatar (tidak buncit).

Lengannya panjang, telapak tangannya luas, jari kaki dan tangan agak berisi. Antara tumit dan hujung jarinya ada bahagian yang melengkung hingga kalau berjalan bahagian itu tidak menyentuh tanah.

Hebat kan? Memang hebat…! Dan secara peribadi, ma paling tertarik dengan kehebatan baginda yang ini….

Apabila berjalan, gerak langkahnya cergas. Gaya berjalan seolah-olah sedang melalui tempat yang menurun.  Bagaimana pun cara baginda berjalan kelihatan berhati-hati dan tidak tergesa-gesa.

Apabila berjalan matanya lebih suka melihat kebawah. Apabila berpaling, lazimnya baginda berpaling dengan seluruh badan.

Dan apabila baginda  memandang sesuatu, pandangannya selalu dengan pandangan menyelidik.

1 comment:

Dee said...

nice info ma...thx..ilmu dee bertambah hari ni..