Wednesday, April 14, 2010

MATA DAN HATI KAMARIAH

SEORANG  kawan lama dalam bidang penulisan di Singapura ZO akan berhijrah ke JB dalam masa terdekat ini… Alhamdulillah, dan tahniah ZO! Akhirnya kita ikut  jejak awak ke Malaysia, Kama….. katanya. 

Sejak kebelakangan ini kami sering bersms dan saling bertanya khabar tentang kawan2 lama. Tapi tidaklah terlalu kerap sehingga mengganggu urusan kekeluargaan atau biz masing2.

Paling tidak pernah ma lupakan ialah seorang rakan penulisan juga yang menggunakan nama penanya ER. Bila ‘tersebut’  nama ER, ZO tersentap dan agak kecewa dengan mengatakan siapalah dia, kerana ER tidak pandang pun sebelah mata padanya.  Iyer ke begitu?!  

Mereka pernah tinggal sekampung katanya, tapi kalau berjumpa dimana2 mereka tidak  pernah bertegur sapa, seolah2 ER tidak pernah mengenalinya. Alaaahai, betul ke? 

Mendengarnya agak mustahil … Tapi kerana kedua2nya ma kenal baik, adalah tidak adil ma mendengar dari sebelah pehak sahaja sebab ma memang sudah lama tidak bersua muka dan tidak berhubung langsung dengan ER.   Walaupun kami tak pernah duduk semeja bertiga, tapi setidak2nya kami duduk dalam satu persatuan penulisan yang sama dulu….

Atau…  mungkin ada sesuatu sebab kenapa ER bersikap sedemikian!

Dan  untuk membenarkan atau menafikan perkara itu ma cuba mencari ER dalam facebook. Ma terjumpa, dan memberi salam padanya.. Mudah2an ER menyambut salam ma, sekaligus mengenepikan prasangka yang wujud antara kami.  Sebab mustahil dia tidak mengenali ma jugak!

Di era facebook berleluasa ni ramai juga kawan2 lama yang dapat ma kontak semula, antaranya kawan2 semasa dialam persekolahan dari Sekolah Menengah Tun Seri Lanang ditahun 1969, di Singapura… Iyalah… Siapa yang tak teruja bila mengingatkan alam persekolahan yang banyak meninggalkan kenangan manis semasa kita remaja. 

Ma juga telah mengingatkan kawan2 akan kewujudan blog ma ini. Jika ada kawan2  yang sudi singgah diblog ma ini apalah salahnya meninggalkan sepatah komen atau  bersembang biarpun sumbing, tetap ma hargai!

Marilah sama2 kita berhubungan kembali bertukar2 cerita dan pengelaman… tiada apa yang perlu dimalukan.  Terima kasih kalau masih sudi, ma menerimanya dengan penuh keikhlasan….

3 comments:

Dee said...

ma ada facebook eh? wah..bagusnya..

Kamariah Awang said...
This comment has been removed by the author.
Kamariah Awang said...

Ada Dee.. Klik aje kamariah awang.