Saturday, May 15, 2010

YANA SUDAH DI KMKN

SEBELUM subuh tadi lebih kurang 5.00 pagi ma selamat sampai di Kuala Terengganu dengan sahabat baik ma Che’ Bunga yang sama2 menghantar Yana ke Kolej MARA Kuala Nerang. Yana telah mendaftar pada 10hb Mei kira2 jam 9.30 pagi.

Jarak antara Kuala Nerang ke homestay yang kami sewa lebih kurang 35 km. Di Alor Setar.

Boleh dikatakan perjalanan kami agak santai. Dari KL ke Ipoh, kereta yang dipandu oleh SD mengambil masa lebih kurang 2 jam. Kami singgah di rumah Che’ Wan, adik Che’ Bunga.

Lihatlah betapa cantiknya rumah Che’ Wan. Inisiatif  bersama suaminya Che’ Din.

Copy of DSC01025

Copy of Copy of DSC01027

Yang memakai baju bertemakan kulit rimau itulah Che’ Wan. Sampai kebilik tidurnya pun, begitulah konsepnya you….

Homestay yang kami sewa adalah penempatan baru yang terletak di Jalan Kancil Fasa 3, Bandar Anak Bukit, Kedah.

DSC01043

Secara totalnya kami memang berpuas hati dengan prasarananya,  kerana selain dari rumah itu masih baru dan bersih, KETIGA2  bilik tidurnya dilengkapi dengan penghawa dingin. Kalau ada sesiapa yang teringin  ke Alor Setar,  bolehlah menghubungi AB HOMESTAY no tel: 0195715099. Harga semalaman hanya RM180.oo.  Memang berbaloi!

DSC01041 Istana Anak Bukit

DSC01042

Untuk menuju ke homestay tersebut kami melintasi Istana Anak Bukit kediaman resmi Sultan Kedah.

 DSC01030

 Kata aluan SELAMAT DATANG….

DSC01038Laluan ke asrama Insaniah

 

DSC01032Bilik 229… Tiga daripada 4 katil didalamnya…

Tepat jam 11.oo pagi sebagaimana yang dijadualkan, kami ibu bapa dijemput  masuk ke Dewan Badlishah untuk mengikuti taklimat dan upacara penyerahan dan penerimaan pelajar2 baru tahun 2010-2011.

Pengetua KMKN adalah seorang wanita. Terserlah kehebatannya.  Tapi maaf  ma  lupa mencatat namanya.   Ketika beliau memberikan ucapan taklimatnya, ma dapat membayangkan  betapa PADATnya sistem pembelajaran di kolej tersebut.

Walaupun disulam dengan gelak kemesraan, tapi disiplinnya nampak keras dan tegas!

Keputusan si Bungsu Yana untuk memilih belajar disitu, adalah atas nasihat dan perbincangannya bersama dengan kakak, abang dan abang iparnya. Selain dari keinginan sendiri ingin merasa belajar jauh, berjauhan dengan keluarga.

Kononnya…!

Tak kesahlah… belajar dimana2 pun, asalkan dia masih berminat. Jadi, ma mohon  kalian sama2 mendoakan kejayaannya yee…. Terima kasih….

Apa yang ma harap sangat2, Yana akan sesuai dan selesa disana. Memang betul seperti kata Qaseh dalam sembang sumbingnya di entry ma yang lepas,   KMKN mempunyai persekitarannya yang  sangat cantik dan nyaman. Di  setiap laluan untuk kemana2 sahaja dalam kampus tersebut dilindungi bumbung, bagi memastikan bukan  sahaja keselamatan tapi agar pelajar2nya tidak mempunyai alasan hujan atau sebagainya untuk ke bilik kuliah.

DSC01039

Sampai disinilah kami menghantarnya selepas makan tengahari  sebelum berpisah. Dia masih menoleh kebelakang sebelum berakhir laluannya ke asrama. Nampak merah juga matanya ketika kami berpelok2an tadi. 

Ma pun sama sebenarnya….

5 comments:

qaseh said...

harap2 yana dapat belajar dgn penuh semangat di sana...ma jgn risau 2 3 bulan lagi ma mesti terkejut tgk yana yg makin tembam....ye la....mkn 6kali sehari...dok asrama mkn belajar tido..mkn..badan akan dipampam....berdasarkan pengalaman...heee heee heeee

Dee said...

moga yana dapat berdikari dan belajar dgn penuh semangat ye ma..mula2 mmg terasa ma..tp lama2 dia biasalah tu..

maaf dh lama x jenguk sini..dee kehilangan link ma sbb tukar template..dee dh letak link ma balik..sib baik ma komen..nk godek2 entry lama tu alahai..bercinta..hehehe...

matahati-aishahazhar said...

semoga yana dapat berdikari dan belajar dengan bersungguh..

econpolics said...

salam puan,,,

insyAllah kalau anak puan betol2 belaja dan pandai jaga diri,,,

jangan risau akan prestasi kecemerlangan KMKN,,

kerana sudah 2tahun berturut2 KMKN memegang MATRIKULASI TERBAEK SEMALAYSIA,,

saya juga salah sorang ex-kmkn,,dan skarang menuntut d UM,,

dan saya batch 2008/2009,,,

saya pasti anak PUAN xkan lupa akan KMKN bila da cukup setahun nnt,,,

heee,,,

mesti anak puan jurusan AKAUN kan??

econpolics said...

eheh duduk INSANIAH ker??

hehehe,,,tu dulu blog LELAKI,,,hee