Saturday, July 17, 2010

BALIK KAMPONG

Minggu lalu, ma ada jemputan dari seorang sahabat karib di Singapura. Biasanya kalau dikampong, kenduri kendara ni akan memenuhkan ruang rumah pengantin dengan saudara mara yang datang dari jauh. Tapi tidak di Singapura…..

Keadaan rumah pangsa yang biasanya mempunyai 3 bilik tidur tidak memungkinkan saudara mara berkumpul pada sebuah rumah. Rumah pengantin biasa2 aje… Yang berubah hanyalah bilik pengantin yang dihias indah. Pelamin pun dipasang ditempat jamuan, samada dibawah kolong flet, atau didewan serbaguna yang disewa.

Ma menginap dirumah adik bersama kakak kesayangan ma yang tinggal di JB. 3 malam jugak dirumah adik… di sebuah kondominium di Sims Ville, Geylang.

Syoknya tengok Pasar Geylang Serai sekarang ni..! Padahal masa ma balik kerana family day pada Januari lepas, pasar baru Geylang dah siap, tapi ma tak ada kesempatan kesana.

Cuba tengok ni, cantik kan?

DSC01189 Bersama kakak kesayangan, Kak Peah yang berhijrah ke JB. Diatas jejambat yang menghubungkan Pasar Geylang Serai dengan deretan kedai2 dihadapannya.

Berjumpa pulak dengan kawan lama yang sama2 bersekolah rendah. Berkawan sejak darjah 1… dah jadi macam sedara, Hehehe…

DSC01187Halijah.., baru bakal nak jadi nenek…. Ma dah 8 cucu… Kami sama2 ketawa… siapa jadi juara! Hahaha…

Inilah pengantinnya! Sama cantik sama padan kan? Anak saudara kawan ma, si pengantin lelaki tulah.. Namanya Fidzril, isterinya Fiza. Semoga panjang jodoh mereka, dan diberi zuriat yang sihat macam mak ayahnya jugak, kaan…..?!

DSC01196Kenangan pengantin bersama anak2 Esah, Nazqin (kanan) dan Alia (kiri) bersama keluarga masing2.

DSC01193 Salahsatu gubahan yang menarik perhatian ma….

Tengoklah tuu… Meriah betul tau…! Siap menari Bangra lagi. Darah India si Fidzril tu cuma dari sebelah ibunya aje… Kalau nak kira dah cair dah… tapi semangat kebangsaan mereka kuat betul…!

Tengok tu, pengantin cuba juga diajak berjoget. Yang bertudung biru berbaju pink tu mak pengantin lelaki, pun diseret untuk berjoget… Sporting, Timah… ! Hehehe…

DSC01210Esah memotong kek disamping suaminya bersama2 pengantin.

Tak sangka rupanya majlis ni berkongsi anniversary dengan sahabat kesayangan ma si Esah dan suaminya Ahmad. Dah 34 tahun dah rumah tangganya…. Gaduh tak gaduh, tetap dia panggil suaminya ‘ Yang’. Itu istimewanya si Esah ni…. Tabeklah kau, Sah…!

Memang sahabat ma ni terlalu baik orangnya! Biar ma puji dia awal2, tak payah nak tunggu dia dah tak ada dalam dunia ni baru nak puji2…! Ikhlas ni.. Ma sayang sangat kat dia….!

DSC01206 Beginilah kami… dulu kini dan selamanya. Berkawan dari sekolah rendah darjah 5 lagi…

DSC01204Sabariah yang bertudung hitam tu, pun kawan sekolah rendah juga. Kami bertiga memang rapat.

DSC01197Yang ni.. Jamilah, sekelas dari sekolah menengah (tingkatan) 3.

Itulah yang ma suka sangat balik kampong kalau ada kenduri kendara, baik sedara mara atau kawan2. Ramai yang dapat jumpa. Sembang sumbing, lagilah seronok…! Janji… kalau kawan2 nak jemput anak2 nak kahwin ke hapa2, kena bagitau awal2… Nak tau si Esah jemput ma sejak bila? Dari tahun lepas lagi…! Hahaha…, melampau betul kan?!

1 comment:

Dee said...

oklah ma..kalo jemput dr tahun lps..leh siap duit awal2..sambil gi kenduri..leh shopping sket kt spore..hehehe..