Friday, September 2, 2011

SUNYI BAGAI DISAMBAR GARUDA

 

1 Sep 2011

“SUNYINYA  rumah kita nek..!” Zikri bersuara sebaik melangkah masuk kedalam rumah.
Ketika tu jugak ma rasa sebak…
Memang sunyi sangat2.

Baru aje kami beriuh rendah, berbuka puasa 2 hari bersama2.
Beraya bersama2… tetiba tengahari ni, semuanya dah balik.

Petang semalam si Ezaq balik ke Kuala Berang, kampung isterinya.

Hari ni giliran SD pulak…
Pagi tadi sebelum SD berangkat balik, kami sempat  beraya ke rumah abangnya.

Lebih kurang jam 2 petang, setelah makan laksa penang, 
Che Bunga datang menjemput ma untuk ke rumah terbuka 2 orang kenalan baik.
Rumah terbuka tu nak tertutup balik jam 3petang. Hihi…
Jadi masa agak gawatlah sikit.
Terpaksalah ma tinggalkan SD yang nak berlepas ke KB
Kami berbai2 setakat dirumah Hakim aje…

Kalau ikutkan.., perut memang dah sendat, bukan nak makan sangat pun,
pergi sekadar amek ati ajeee…

Balik dari rumah terbuka itulah ma rasa macam dah hilang semangat.
Ma cepat2 mandi, solat zuhur tak mau melayan perasaan sangat2.
Pada mulanya bercadang nak tidur sekejap,
Tapi tak boleh …
Tuntutan kerja meet uncle hussin dah bermain dikepala.

Ma terus turun ke dapur.
Semalam dah berkemas periuk2 dan bekas2 hidangan…
Pagi tadi berkemas lagi, pinggan2 mangkuk,
kali ni berkemas bahan2 mentah sisa masakan
yang ditinggalkan oleh en. Mazlan menantu pulak.

Baki bahan2 mentah yang tak habis dipakainya terlalu banyak….
Sampai naik pening ma camana nak urus.
Nak sumbat dalam peti ais, dah cukup penuh.
Kesian peti ais macam dah tak boleh bernafas nampaknya.
Setiap sudut semuanya disumbat,
kalau nak amek sesuatu, terpaksalah berhati2…

Itulah dilemanya, kalau dapat menantu yang rajin ke dapur…
Gian Rajin memasak….
Bab berkemas, diserahnya pada  kita, problem jugak tu…
Lebih2 lagi tabiat membelinya selalu takut tak cukup.
Akibatnya terlebih2.

Pada Raya Pertama, menu masakannya Nasi Arab
Lembu ada, kambing pun ada…
Rendang pun cam tu… ayam ada, daging pun ada…
Kuah kacang untuk dimakan nasi himpit pun ada jugak…
Semua tu dia buat, dibantu Rohmah,
ma buat kerja ma.

Menu ma cuma lontong aje…
Merebus lontong, memasak kuah lodehnya…, serunding dan sambal tumis.
Kalau tak cukup adik beradiknya mana nak sedap, kaan?

Raya kedua en. Mazlan kita, buat soto pulak….
Semua bahan2 tu dibawaknya dari KL.
Tapi…. aduiiii… banyak sangat, banyak yang tak terpakai,
itulah yang jenuh ma penyimpan.

Apapun, terima kasih menantuku…..
Kalau ada dia meriahnya raya.
Tapi penatnya maaaaaaaaaakkkkkk…
Ramailah sedara mara yang memuji masakannya….
Kembang kuncuplah tuuuw!
Yang minta resepi pun ada!
Bagus jugak…, tak lokek… diajarnya sampai ke akar umbi…

Tahun depan giliran anak2 beraya dirumah mertua
Ma beraya dimana agaknya ek?
Biasa2 ma akan balik beraya di Singapura
Sedihlah nak beraya disini kalau anak2 tak cukup 5.

 

 

DSC02654

~Sentiasa melayari blog anakanda Rasp…..
Ada kaitannya dengan tudung yang ma pakai…~

Terima kasih Rasp kerana menghadiahkan tudung yang cantik ini untuk ma.
Berkenan betul dengan kombinasi warna dan designnya.
Kainnya lembut sangat…  sejuk dan sedap dipakai….
Ma anggap ini hadiah istimewa sempena hariraya tahun ni.
Terima kasih daun keladi yerrr…..
Sayyyang Rasp!

10 comments:

sw33tdarling said...

woot woot... notebook baruuuuu, blogging punya pasal laa tewwww

hani@debumelukut said...

Bawak bersabar lah Ma. kak hani pun camtu jugak.Mlm tadi anak2 dah berangkat dahsemua...tinggallah kak hani dg Si bongsu.itu aje lah ubat hati yg ada.nasib baik ada blog, boleh gak mengurangkan sepi hati org tua ni..

nurayunni said...

bestnye juadah...btl..cantik tudung..:)

Zaitun said...

Sedih ma tu sama macam yang saya rasa, sunyi bila semua dah balik.

rasp said...

sib baik gak ada famili kat S'pore tu iye Ma...
hopefully Ma suka lah pemberian ikhlas yg tak seberapa tu ....

Ezza said...

Salam kenal dari Klang
bertuah nya dapat menantu yang rajin masak...
macam saya gak..masak rajin tapi bab berkemas malas...nasib baik ada ramai dayang dayang yang tak di bayar gaji tolong kemas..hahaha

Saya pun suka makan lontong...tapi tak reti nak buat ....

Wahidah said...

naseb zikri ade temankn Ma yeaa

wida said...

yelah ma..bila dpt berkumpul sefamily, seronok jer..
bila semua balik..sedih kan bila rumah jd sunyi pulak.
sy pon rasa x puas beraya kat kg..

wahida said...

untungnya dapat menantu yang suka memasak...

selamat hari raya ma...
maaf zahir dan batin yer...

Mak Izz said...

macam tu la agaknya perasaan opah saya tiap kali raya. time raya, riuh-rendah suara anak cucu. time dorang sume dah balik, sunyi sepi. esok lusa panjang umo, giliran sy pula T..T *sobs*