Sunday, November 21, 2010

INI BUKAN GOSIP TAPI LUAHAN PERASAAN!

WALAUPUN apa yang nak ma katakan ini mengenai seorang artis, tapi ma tak bermaksud nak bercakap atau nak bergosip mengenainya…

Kalau ada sesiapa yang menjadi peminat tegarnya pun, ma mohon bagi ma laluan… dengar dulu cerita ma ni….

Kecoh Eirma  (Dulu Erma, sekarang ni Eirma pulak!) Fatima berbalah dengan Datin Fatini Yaacob tentang pementasan Natrah. Banyak perkaralah yang Datin Fatini tidak bersetuju dengan olahan skrip pementasan tersebut kerana  lari dari kajian  sejarah asalnya.  Begitulah sedikit lebih kurang sebab musabab perbalahannya itu….

Untuk pengetahuan yang belum mengetahui, Datin Fatini telah melakukan kajian sejarah Natrah ni sejak 20 tahun lalu, dan hasil dari kajian tersebut telah pun dibukukan.

Ada wartawan gosip kata, Erma merajuk,  sampai nak meletak jawatan sebagai pengarah pementasan tersebut, dan tak kurang juga yang kata Erma sengaja nak test market.  Ternyata benar kot, sebab tak sampai beberapa hari, Erma menarik balik hasratnya…

Dengan tidak merasa bersalah, Erma meneruskan kerja2nya tanpa meminda semula apa yang tidak dipersetujui oleh Datin Fatini. Sudah tentu sebagai seorang penulis pengkaji sejarah, Datin Fatini merasa terkilan yang teramat sangat apabila hasil kajian sejarahnya itu dicincang oleh Erma!

Pada dasarnya, apabila kita mengambil karya orang lain untuk diataptasikan menjadi hasil kerja kita, kita kenalah memikirkan perasaan pengkarya asal. Memang betul Natrah bukan milik Datin Fatini, tapi SI PENCIPLAK  ni sudah mendapat idea dari hasil kajian Datin Fatini!  Jadi, kenalah ikut kajian pengkaji  sejarahnya.  Janganlah dipesongkan…. Kalau rasa nak dipesongkan, buat aja cerita baru… Namakan Fatimah ke….?!  Ok jugak tu kan!

Sebenarnya bukan tak boleh mengambil karya orang lain untuk diadaptasikan, tapi biarlah dengan cara yang berhemah.  Hormatilah penulis asalnya yang dah berpenat lelah  dari karya itu zero sehingga menjadi sesuatu yang menarik ~ kalau tak menarik takkan ada orang tertarik, betul tak?~ Lebih cantik lagi buatlah perbincangan, apa yang boleh diubah apa yang tak boleh…

Dan kerana dimedium yang berbeza sudah tentu memang kena ada sedikit2 pengubahsuaian mengikut kesesuaiannya… tapi lakukanlah dengan CARA TERHORMAT dan dengan keizinan penulis asalnya…  Jadi, takkan ada hati yang terluka…

Kata setengah2 orang si Erma ni kreatif!  Kreatif apa, kalau nak berkarya ambil karya orang kemudian cincang, buat ikut suka!

Ma ada sebab mengapa ma kata si Erma ni begitu! Sebelum drama ANTARA yang ma puji2 benar ceritanya memang best…. akhirnya tersebar mengatakan si Erma ambil dari pementasan yang menjadi juara, karya Jamilah… (maaf ma tak ingat nama sebenar penulis tu!) Dan yang paling menyedihkan, Erma tak kredit sikit pun nama penulis tu dalam dramanya itu … dan dengar kata tiada pembayaran sesen pun, atas sebab penulisnya dah menyerahkan skrip tu kepadanya!

Eh, awak dapat bayaran ribu2 satu slot, boleh sampai hati buat gitu kat orang ke?

BEGITU JUGALAH YANG TERJADI SEBENARNYA KEPADA KARYA SUAMI MA ~ aziz afkar.

Erma telah menciplak  novel Hartini dan diadaptasi menjadi sebuah drama yang memakan masa 2 jam dengan bayaran yang diperolehnya dari stesen Tv3 lebih RM80,000.00. TANPA KEBENARAN! Drama 2 jam itu disiarkan untuk siaran Hari Raya  pada 19 Feb 1995.

Saman telah difailkan, dan kemenangan memang  berpehak  kepada  kami pada tahun 2006! Tapi tah apalah ‘bertuahnya badan’ si Erma dan TV3 yang gah itu sampai sekarang tidak menjelaskan pembayaran! Penulis dan penerbit hanya dapat hampeh! Permainan apa agaknya mereka sedang mainkan, sehingga mereka masih ‘bebas’ tanpa diambil tindakan!

Mungkin masih belum berpuas hati dengan karya yang menjadi kontraversi tu, dia menghasilkan pula HARYATI…

Alahai Erma, pusing sana sikit sini sikit… HARYATI tu ala2 HARTINI juga nampaknya…! Begitulah kreatifnya hamba Allah sorang ni!

Sebab itu ma SANGAT2 TAK HERAN DAN TAK PANDANG LANGSUNG!, kalau sikit hari dulu orang mengwar2kan kononnya Erma buka rumah kebajikan untuk anak2 yatim… untuk membuat amal, kononnya…!,   Dan lebih2 lagi TV3 yang gah tu… ‘BANYAKLAH’  dia punya BERSAMAMU  itu…!   Buatlah amal banyak2….!

Yang sunat tu dikejar sangat…, yang wajib tak dilaksanakan! 

Diakhirat nanti kita jumpa ya!?

6 comments:

rasp said...

ntah la ma...
dorang nie tak fikir akhirat gamaknya...

wida said...

sabar ye ma..Allah itu maha mengetahui

Dee said...

ma..yg dee tau..asalnya teater natrah tu pun bukan dia yg jd pengarah..asalnya si ellie suriaty..dia yg take over..suka2 je..skrg ni ellie malas nk bising2..agak2nya mmg dia ni jenis kerjanya suka rampas hasil kerja org kot..wallahualam..

Kamariah Awang said...

Rasp : Dia macam benalu, hidup bergantung pada orang lain! Tak ada jati diri!!

Wida : Iyalah Wida... Terpaksa bersabar!

Dee : Iyalah tu, kot. Sampaikan suaminya tu pun dirampas dari Raja Ema, dan pernah jugak kacau tunang Ella, sampai kawan tu putus tunang kerana dia!

gee ryder said...

oo bru tau dia ni suka ciplak hasil keje org..poyo jer selama ni mcm bgs

lily lotus said...

mcm2 kan aunty. yg penting Dia Maha Mengetahui...